Kestää ja selviytyy siellä missä on vaikeuksia kevyttekoisilla pakettiautoilla


UAZ logo
Tyyppi: UAZ 374106-01
Vuosimalli: 1986
Valmistusmaa: Neuvostoliitto
Moottori: 4-syl 2445 cm3, Bensiini
Teho ja vääntö: 57.4 kW, 167 Nm
Vaihteisto: 4+R, neliveto, alennusvaihde
Paino ja kokonaismassa: 1720kg, 2720kg
Istuinpaikat: 2
Renkaat: 215/90-15C
Besankulutus: 16-25l/100km
Made in neuvostoliitto
UAZkuva

Katso UAZ kuvia

Lue UAZ-päiväkirjaa

5.10.2005 Ostin UAZin, mittarissa n. 5700km
Puolustusvoimien kuljetusvarikolla oli huutokauppa jossa oli myynnissä UAZeja. Lähdin käymään huutokaupassa ja aikomuksena oli tuoda tuliaisena UAZ. Noin kauaksi ei tee mieli lähteä siten että tulee tyhjin käsin takaisin. Huutokauppapaikalla katse kiinnittyi numerolla 49 huudettavaan yksilöön joka oli vuosimallin '86 paketti-UAZ jolla oli ajettu n 5700km. Avasin ääntä jo ensimmäisen UAZin kodalla, jonka hinta kipusi yli 600 euron. Vaikutti että en ole ainoa joka tahtoo UAZin. Minä olin asettanut rajaksi 600 euroa. Kohteen 49 kohdalla minulla valui jo kuola poskea pitkin ja silmät kiilui päässä. Tämä oli saatava. Hinta kipusi takasaisen varmasti, mutta viimein tarjosin kulkuneuvosta 750 euroa ja kukaan ei korottanut. Sillä irtosi. Kaiketi myymättä oli niin paljon UAZeja että hinnan odotettiin laskevan. UAZ tuntui kalliilta heti välittömästi oston jälkeen, mutta kun seurasi huutokauppaa eteenpäin niin ei enää sitten kaduttanut. Järkeään paljon heikomman romutkin oli 700 euron pinnassa. Kävin maksamassa UAZin käteisellä ja sain avaimet, huoltokirjan ja SA-INT rekisteriotteen. Kun auto oli ostettu, kävin katsastuskonttorilla hakemassa siirtokilvet. Auto piti saada kotiin. Siirtokilvet saatuani autolle tehtiin pikainen yleiskuntotarkistus (vesi, öljy, bensa) yms. Paikalla oli joku suomen UAZ-kerhon toiminnassa mukana oleva herrasmies jonka opastuksella sai varmistettua että auton uskaltaa käynnistää. Juomapullollinen vettä syyläriin ja 10l bensaa tankkiin, akkukaapeleilla sähköä ja voilá! Kauniisti kävi. Sitten huolto-asemalle laittamaan tankki piripintaan ja kotimatkaa tekemään. En uskaltanut itse ajaa autoa kotiin, vaan annon kaverille kuskinhomman. Nautin itse kyydistä vänkärin paikalla. EARit korvissa matka sujui ongelmitta. Mitä nyt pari kertaa piti pysähtyä kun lämpötilavalo syttyi punaisena ja konehuoneesta puski höyryä. Auto tuli kuitenkin onnellisesti kotiin.

6.10.2005 Offroadia ja kuntotesti, mittarissa n. 6000km
Kävin ajamasas vähän offroadia paikallisilla sorakuopilla. Hitto, tämähän on raju rassi. Kiipeää vaikka puuhun. Mitä huonompi tie, sen parempaa kyytiä! Aloin pikkuhiljaa päästä sinuksi auton säätöjen kanssa. Edellispäivän keittelyt johtui arvatenkin siitä että säleikkö oli oli kiinni. UAZissa on vakiona syylärin edessä säädettävä säleikkö. Illalla UAZille tehtiin kuntotesti rekisteröintiyritystä varten. Pakokaasupäästöt, jarrut, yms. Oikeastaan sama repertuaari kuin oikeassa katsastuksessa. Ei ongelmia, auto on valmiina katsastukseen.

7.10.2005 UAZin rekisteriin, mittarissa n. 6100km
Nyt oli tosipaikka edessä. Matka katsastuskonttorille ja katsastus. Katsastus meni normaalisti läpi, mutta sitten alkoi piinaava osuus. Konttorilla meni 2,5h kun katsastusmies tarkasti onko autossa varmasti turvalasit, asianmukaiset turvavyöt ja onko vilkut sellaiset että ne kelpaavat tieliikenteeseen. Viimein leima iskettiin paperiin ja sain kilvet. Voi tätä riemun päivää! Kotimatka katsastuskonttorilta kotiin oli yllätyksekäs. 50km meni ongelmitta, sitten alkoi konehuoneesta kuulua kalkatusta. Kun pysähdyin tien varteen niin oli jo liian myöhäistä. Jäähdytinpropeli oli jotenkin rikki ja se heilui holtittomasti. Propelin siivekkeet oli repäisseet syyläriin reiän ja vesi valui vuolaasti maahan. Onneksi en ollut katsastamassa yksin vaan mukana oli toinen UAZ joka hinasi minun UAZini kotiin. Kotiin päästyäni aloin purkamaan syyläriä irti. Muutama ärräpää pääsi kun joutui aukomaan ruuveja jotka oli ahtaissa koloissa. Ensimmäistä kertaa ostos kadutti. En saanut syyläriä irti. Yksi ruuvi piti sitä piakoillaan eikä se tuntunut irtoavan millään. Huomenna on vapaaehtoista maanpuolustusta ja pitää mennä nukkumaan että jaksaa ampua pyssyllä. UAZin kanssa jatketaan sunnuntaina.

9.10.2005 Syyläri irti, mittarissa 6100km
Noniiin. Tänään irtosi syyläri. UAZin konehuoneen vieressä on peltilevyt (ne joissa vepasto on kiini) ja kun ne irroittaa, työtilaa tulee enempi. Syylärissä on 5 reikää, mutta ne voi ehkä juottaa. Vesipumppu on jotenkin rikki, siinä kiinni oleva propeli on alkanut vipattaa. Vesipumppu purettiin osiin ja koottiin uudestaan. Muutapa prikka rikkoontuneen holkin(?) tilalle ja hyvältä vaikuttaa. Laturia irroittaessa tuli rikottua laturin remmi, joten sellainen pitää ostaa kaupasta. Iloinen yllätys oli että UAZissa on kaksi laturia. Toinen latuireista on kytketty suoraan toimisto-osastoon. Mahtavaa! Voi rakentaa sinne vaikka mitä ilman että tarttee pelätä että varsinainen akku pääsee tyhjäksi jos vaikka pitää stereoita ja sisätilavaloja liian kauan päällä. Samoin yllätti että UAZissa on paljon luukkuja joita voi aukoa ja sulkea tarpeen mukaan. Luukkuja on mm. lisäilmaa syylärille (auton alla), ja lisäilmaa ohjaamoon (etuosassa). Konehuonetta syynätessä löytyi muitakin muttereita jotka oli huolestuttavan huonosti kiinnitetty. Esimerkkinä vaikka lisälaturin kiinnitys, jossa ruuvi oli väärillä jengoilla ja lähes irti. Kiristin pultin kunnolla ja laitoin jenkoihin loctitea ettei ruuvi lähde tärinässä irti. Kyllä tämä tästä.

10.10.2005 Syyläri takaisin, mittarissa 6200
Vein tänään syylärin paikalliseen koneistuspalveluun jossa se tinattiin kuntoon. Hyvä tuli, ei valskannut. Syylärin kiinnitys onnistui helpommin kuin sen irroittaminen ja pikaisen koeajon perusteella kaikki toimi hyvin. Räminää oli huomattavasti vähempi kuin aiemmin, johtuen ehkä siitä että mm. vebasto oli nyt ruuveilla kiinni. Eipä sen kummempia.

14.10.2005 Öljynvaihto, mittarissa 6555
Vaihdoi uaziin öljynsuodattimen ja öljyt. Ostin kaupasta myös vaihteistöoöljyt, mutta en vaihtanut vielä niitä kun vaihteiston öljyn täyttöreikä on sellainen pieni kolo laatikon kyljessä ettei sinne saa saadettua ellei ole jonkin sortin pillisysteemiä. Ja minulla ei ole.

15.10.2005 Kruisailua, mittarissa 6725
Tänään tuli oltua koko valoisan aika uazin ratissa. Offroadia, asfalttia ja runsaasti metsäteitä.

16.10.2005 Haaksirikko
Vesistönylitys uazilla onnistuu kunhan ei ole niin syvää että moottorin jäähdyttäjän propeli osuu veteen. Tänään sattui osumaan ja uaz haaksirikkoutui ja jäi vesistöön odottamaan hinausapua. Huomenna kenties uaz kuiville.

17.10.2005 Rannalle
Uaz hinattiin traktorilla kuiville. Hyvältä vaikutti, ainakaan moottoriöljy ei ollut muuttunut vielä saveksi ja myöskään vedessä ei kellunut huomattavia öljylauttoja. Taidettiin selvitä vähällä. Pikkasen lämmittelyä montulla ja sitten kotiin vaihtamaan vaihteistoöljyt. Perän öljy oli yhtä savea, samoin vaihteiston öljy. Etupään öljyt oli tukevaa tervaa, mutta kuitenkin melko terveen näköistä. Kaikissa on nyt mobilin tuoreet öljyt. Ai niin, se vesistö johon uaz jäi kiinni ylitettiin melkein samasta kohtaa mihin oli jääty kiinni. Nyt kun oli selvä reitti mistä voi ajaa niin nätisti meni yli. Vesistönylityksessä oli tällä kertaa ratissa stuntman Temppu-Teemu.

18.10.2005 Öljyä, öljyä
Tarkistin öljytilanteen ja kauhukseni huomasin että moottoriin oli päässyt vettä. Se ei ollut vielä ehtinyt sekoittua silloin sorakuopalla. Vaihtoon meni. Samalla vaihdoin jakolaatikkoon öljyt, sielläkin oli kuraa. Ei parane enää pysäköidä lammikoihin, UAZ syö sen verran öljyä vaihdon yhteydessä että tulee konkurssi jos sitä pitää useasti tehdä.

23.10.2005 Lisävalot, mittarissa 7000km
Asensin tänään UAZiin lisävalot katolle. Ne sai kätevästi kiinni "aurinkolippaan". Johdot läpivietikumen läpi suoraan valojen takaa ohjaamoon. Pieni koeajo siihen lisukkeeksi ja hyvältä vaikuttaa. Asensin myös taaksepäin samanlaiset lamput työvaloiksi/apuperuutusvaloiksi. Lamput on paikoillaan, mutta johdotukset on vaiheessa. Pimeä yllätti. Huomasin pihaan tullessa että UAZin kilometrimittariin oli tullut hieno tasalukema 7000km.

29.10.2005 Kiinni hiekkaan, mittarissa 7216
Jämähdin tänään kruisailun pääteeksi jumiin hiekkakuoppaan. Ihmettelin kun auto ei omin voimin päässyt ylös. Soitin Peten hätiin traktorin kera ja UAZ saatiin ylös. Ylösnousun jälkeen huomasin ettei neliveto ollut päällä. Minun muistikuvaan sen piti olla. Ei ihme että kuopi kiinni.

6.11.2005 Lisäperuutusvalot, mittarissa 7300
Asensin viimein peruuutusvaloille sähköt. Nyt pitäisi olla helpompaa peruutella hämärällä.

7.1.2006 Kiinni hangessa, mittarissa 8569
Kävin tänään ajelemassa talvisia metsäteitä 20km. Lumppion lenkillä ei oltu aurattu tietä ja siellä oli aika jännittävät paikat. Puut ovat niin lumen peitossa että ne ovat taipuneet U-kaarelle tien yli. UAZista irtos peili, vaikka koetin varoa. Kun selvisin lumppion "pikataipaleelta", minun piti ajaa pauanteen päälle. Pauanteen tietä ei oltu aurattu ja kun kiipesin UAZilla kalliota ylöspäin niin UAZ alkoi sutia tyhjää. Kun lähdin peruuttamaan alaspäin, lipesin uralta ja UAZ jäi kiinni jorpakkoon. Meni varmaan toista tuntia että sain lapiolla + sähkövinssillä UAZin taas uralle. Melkoinen reissu. Veijeritalja osoittautui toimimattomaksi pommiksi, pitää tutkia minä siinä on. Sen sijaan halpa sähkövinssi on kyllä hintansa väärti!

7.2.2006 Kiinni ojassa, mittarissa 8646
Jässindin vissaveellä ojaan. Aluksi eturengas haukkas ja sitten tuumasin että tämähän on kivaa ja annetaampa sikaa ja kokeillaan miten neliveto toimii. Auto puski eteenpäin, kunnes huomasin että parin metrin päässä on oja. Jarrut linkkuun, mutta ei auttanut sinne upposi. Kolme rengasta neljästä ilmassa. Aika hassun näköinen. Uazi sai leväpä pari päivä ojassa kunnes eilen Sasu, Janne ja Kimmo lähti mukaan irroittamaan UAZia. Autolla hinaamalla ei inahtanutkaan. Käsi ja sähkövinssillä auto irtosi kolmen tunnin punnaamisen jälkeen. Auto hinattiin kämpille. Tänään tarkistin löytyykö autosta vikaa. Ei löytynyt, kaikki matkatavarat oli tosin sikinsokin. Tavaroiden putsaamisne jälkeen vaihdoin autoon toisen akun koska kylmänä auto on starttaillut heikosti. Kun kävin tankkaamassa paikallisella ST1:llä (1.256e/l), niin UAZ ei enää startannut. Agrimarketin pihalla oli herrasmiesporukka tupakoitsemassa ja pyysin heiltä paria amppeeria lainaan. Sainkin, ja UAZ starttasi. Laitoin nyt kämpille päästyäni akut lataukseen.

2.4.2006 Tavaran roudaamista, mittarissa 9027
Työhommissa sattui niin että tilasin UPSin akkuja. Niitä tulikin kerralla 3000kg. 3 lavallista akkuja á 50kg. Nyt oli hyvä kokeilla miten UAZ kuskaa kuormaa. Ladoin 1000kg akkuja kyytiin ja lähdin kokeilemaan miten kulkee. Hyvin kulki, joskin vähän kankeaa oli meno ja huippunopus jäi 60km/h tasolle. Enkä olisi kyllä lujempaa uskaltanut ajaa vaikka olisi kulkenut. Sen pituinen se.

17.4.2006 Ruuvien kiristelyä, mittarissa 9132
Kiristin hansikaslokeron ruujeva ja räminä väheni valtaisasti. Kyllä sisämelua vieläkin piisaa, mutta ei läheskään niin paljoa kuin aiemmin. Alan henkisesti kypsytellä ajatusta että lähden uazilla ensi kesänä kesälomareissulle.

11.5.2006 Kesärenkaat alle, mittarissa 9340
Käytiin kalkussa hakemassa Kalkkunan kanssa varaosauazi jossa on weberin kaasari ja kesärenkaat. Minä kähvelsin siitä kesärenkaat ja kähvellän vielä kaasarinkin. Muuta merkittävää: tein uaziin jarrurempan, vänkärin etuventtiili päästi nesteet ulos. Lisäksi kiristin laturinruuvit, alakiinnike oli käytännössä irti ja remmi luisti sen takia. Pientä yleiskiristelyä kaikkialle ja räminä väheni lähes olemattomiin.

25.5.2006 Vesipumpun laakerivika, muttarissa 9973km
Piti ajaa tänään 10000km mittariin, mutta matka päättyi 30km ennen kun konehuoneesta alkoi kuulumaan kalkatusta. Kalkatuksen syy selvisi nopeasti, vesipumpun laakeri on rikki tai siellä on jotain muuta vikaa kun jäähdyttimenpropelin lavat heiluu holtottomasti ja raapivat syyläriä. Tämä sama vika oli jo silloin kun kävin katsastamassa uazin. Silloinen korjaus ei näemmä ollut riittävän hyvä tai sitten laturi on kierossa ja se vänkää jotenkin niin ettei vesipumppu kestä sitä. No samapa se. Remontti on edessä. Onneksi käytiin hakemassa kalkusta se varaosauazi, sille on nyt käyttöä.

6.5.2006 Vesipumppu vaihdettu, muttarissa 9989km
Vesipumppu vaihdettu. Nyt myös laturi on kunnolla kiinni ja suorassa. Eiköhän tällä taas vähän aikaa mennä

13.7.2006 Lisää öljyä ja pakkasnestettä, mittarissa 11333km
Junnu sääti UAZiin tyhjäkäynnin. Lisäsin 4l pakkasnestettä syyläriin ja lirauksen öljyä koneeseen. Huolettomia kilometrejä on tullut viime aikoina

24.7.2006 Matkalla pohjoiseen, mittarissa 11728km
Nyt on kesäloma ja kesäloman kunniaksi pitäisi tehdä matka pohjoiseen, jonnekin muonion tienoille. Huuhtelin uazin kakkostankin tuoreella bensalla ja puhalsin putket auki paineilmalla. Putsauksen jälkeen kakkostankkikin vaikuttaisi toimivan. Laturin kiinnitys oli päässyt löystymään ja kiristin laturin alakiinnikkeen pultit. Pakoputki oli irronnut kiinnityksiltään (mutteri löystynyt ja tippunut) perällä, laitoin sen kuntoon. Tarkistin öljyt. Minulla ei ole tällä hetkellä tiedossa mitään vikaa mikä estäisi reissun, joten eiköhän vaan matkaan kunhan saa porukan kasaan.

1.8.2006 Lapinmatka ohi, mittarissa 14177km
Kävin lapissa UAZilla. 2452km, bensaa meni 380 litraa. Ei ollut pelkkää matka-ajoa. Käytiin muunmuassa kilpisjärvellä saanatunturin pohjoispuolella(!) ajelemassa natsisaksan tekemiä huoltoteitä. Ei olisi ollut henkilöautolla asiaa sille taipaleelle. UAZ toimi moitteetta koko matkan, ainoastaan bensaa piti lisätä tankkiin.

12.9.2006 Laturihuoltoa, mittarissa 14744km
Jostain kuului kauheaa räminä ja kalkatus. Kävi ilmi että laturin molemmat ruuvit olivat irronneet. Toinen pultti oli hukassa ja toinen pultti oli tallella, mutta ilman mutteria. Käytännössä laturi oli kiinni vain yläpuolen kiristysvarrella. Ei ihme jos piti vähän metakkaa. Tuo selittää myös sen kun amppeerimittarin mukaan tuli kovin hintsusti sähköä. Laitoin 2 kpl 17mm pulttia ja mutteriin lukkoliimaa (sellaista räkää). Toivottavasti alkaa nyt pysymän paremmin. Uazi pitäisi katsastaa tässä kuussa ja olen uskonut homman Autovarila firmalle.

14.9.2006 Katsastus, mittarissa 14770
Vein UAZin Autovarilalle katsastettavaksi. Seisontajarru ei toiminut ja sen takia UAZiin tehtiin 3h remppa. Sen jälkeen meni katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. 365 päivää lisää ajokaikaa. Hyvä.

17.12.2006 Uusi akku, mittarissa mittarissa 15309
Ostin UAZiin uuden akun Teboililta (osa lukoil grouppia) koska UAZissa ollut akku ei jakanut pyöräyttää moottoria kuin pari kierrosta vaikka akku oli ladattu laturin mielestä täyteen. No, nyt on uusi akku. Akku on Faam-merkkinen 60Ah malli ja maksoi 62 euroa. Lisäksi shoppasin pakkasnestettä 11,50 eurolla. Uusi akku veivaa starttia aivan uudella innolla. Hyvä homma.

18.2.2007 Ajelulla, mittarissa 15425
Lunta on riittävästi. Sai puoli tuntia lapioida lunta että pääsi uazin ohjaamoon. Pikku liraus bensaa kaasariin ja eka startista käyntiin. Kävin ajelemassa pikku lenkin teerijärven suunnalla, mutta jostain kummaa on kun uazin lämmöt ei nouse juuri 40 asteen yli. Luultavasti syylärineste on vähissä. Sitten jossain saattaa olla myös oikosulku kun sähkön kulutus on välillä runsaapuoleista.

14.4.2007 ajelulla, mittarissa 15700
Kevät on tullut. Nyt on metsätiet parhaimmillaan! Kura lentää kun uazilla kengittää. Paikoitellen on vielä lunta maassa ja välillä on jäätikkökin. UAZissa ei jostain syystä välillä tahdo löytyä ykkös ja kakkosvaihdetta, en tiedä olisko vaihteesiirtimet säätöä vailla tms. On myös juhlan paikka: olen ajanut UAZilla 10000km!

15.4.2007 Kevätretkellä, mittarissa 16384
Kävin kevätretkellä itäsuomessa. Matkaa tuli noin 931km. Yksi yö tuli nukuttua UAZin perällä. Mukavaa köröttelyä, vaikka mäkisessä maastossa nopeus on nippa nappa 60km/h joissakin ylämäissä vain 40km/h. Takaisin tullessa alkoi tympiä kun ykkös ja kakkosvaihteet menee kovin huonosti päälle. Tarkempi vilkaisu auton alle selvitti että vaihteensiirtimet oli melkein irti. Heti vaihdekepin alla oleva vivuston kiinnike oli löysällä ja toinen vaihdelaatikkoon menevistä vivuista oli melkein irti. Kiristin. Nyt vaihteet menevät päälle kunnolla. Nuo on olleet löysällä luultavasti jo melko pitkään. Hyvä ettei hajonnut matkalla.

4.5.2007 Kevätretki II, mittarissa 18175
Kävin uudelleen itäsuomessa. Matkaa siunaantui taas noin 1000km. Paluumatkalla syyläri ja vilkut hajosi. Muuten matka meni iloisesti. Kokeilin tänään syyläriin syylärisementtiä ja se vaikuttaisi paikanneen reiät. Vilkussa oli ainostaan yksi johto poikki. Kolvasin sen takaisin kiinni ja vilkut alkoivat toimia. Nyt Uazi on taas menokunnossa.

22.5.2007 jarruhuoltoa, mittarissa 18444
Jarrunesteet oli vähissä ja kun niitä lisäsi niin etu-oikea rangas kastui. Jarruremontti. Oikea etu ylempi jarrusylinteri valskasi. Sylinterissä oli runsaasti epämääristä paskaa, mutta kun sen putsasi niin tiivisteet vaikutti olevan ok. Suojakumessa oli pieni reikä, mutta en jaksanut lähteä hakemaan uutta. Kun jarrut kasasi, vuotoa ei enää ollut. Ne jarrukenkien jouset oli aika haasteellisen tuntuiset, mutta nekin meni paikolleen ilman suurempaa episodia. Kävin ajamassa pikku lenkin ja jarruttelemassa. Ilmaa on vielä jossain, vasta toisella pumppauksella ottaa tosissaan niin että jarrut lukkiintuu kunnolla. Annan noiden jarrujen tasaantua hetken ennen kuin ilmaan ne uudelleen.

25.6.2007 huoltoa vailla, mittarissa 18908
Uazissa ei meinaa mennä ykkös- eikä kakkosvaihe silmään. Ilmeisesti vaihteensiirtimissä on jotain ongelmaa. Pitäisi korjata, mutta tuo on hankala tehdä itse, pitää koettaa värvätä joku apumies. Samalla sitten kun auton alle menee, voisi tarkistaa varmuuden vuoksi öljyt laatikosta, jakolaatikosta ja peristä.

30.6.2007 vaihdehuolto, mittarissa 18910
Uazin vaihteiden vika johtui vaihdekepin vivuston kiiinnityksen löystymisestä heti siitä vaihdekepin alta. Sinne pääsi nätisti kun aukasi pohjapellin. 2 sokkaa irti ja tuli loistava työskentelytila. Tämän kunniaksi rundille!

2.7.2007 tulpat, öljyn vaihto ja tarkistus 19050
Vaihdoin CCCP tulppien tilalle länsimaiset NGK:t. Lisäksi vaihdoin öljynsuodattimen ja uudet moniasteet sisään. Tämän jälkeen tarkistin etu ja takaperän öljytilanteen sekä vaihde- ja jakolaatikon. Etuperään vaihdoin varmuuden vuoksi öljyt ja vaidelaatikkoon lisäsin. Muuten vaikutti olevan hyvällä mallilla. Yksi irronnut mutteri löytyi konetilasta, poistin sen rämisemästä. Kävin joealelulla ja kellotin GPS näytölle 102km/h. Se on tuolle vehkeelle pirun luja vauhti!

23.7.2007 Katsastus, 19338
Vaihdoin uaziin Weber ICH34 kaasarin ja kävin katsastamassa. Päästöjen kanssa oli ongelmia kun kaasari ei ollut säädöissä ja tyhjäkäynti oli liian iso. Kun TB:lla säädettiin kaasutin ja fiksattiin tyhjäkäynti, meni normien alle että heilahti. Ensimmäisen 20l perusteella kulutus uudella kaasarilla on matka-ajossa 15l/100km. Katsastuksen jälkeen kävin ostamassa rasvaprässin ja rasvasin huolto-ohjekirjassa mainittuja kohteita.

14.12.2007 Startti, 20532
Starttasin uazin. Matavat savut! varttitunnin kestäneen startin jälkeen uazi kehräsi kuin kissa ja pääsin liikkeelle. Eka risteyksessä huomasin että jarruvalot toimivat moitteetta. Muuten jarrujärjestelmä ei toiminut. En joutunut kolariin, mutta säikäytti. Jarruhuolto tulossa.

15.12.2007 epäonnistunut jarrusäätö, 20538
Kävin säätämässä jarruja, pari purkkia meni dot-jarrunestettä ja tuloksena lopulta että jarrut ei toimi. Kolmannella pumppauksella ne ottaa lujasti, mutta nuo kaksi pumppausta sitä ennen voi olla kohtalokkaita. Mun teoria on että ilmaa on päässyt takajarruletkuihin asti ja sen saaminen sieltä pois on sellainen homma että en viitsi alkaa sitä tekemään nyt.

6.1.2008 Kaasupedaali irtosi, 20564
Kävin laittamassa uazin käytiin ilta-ajelua varten. Ilta-ajelu kuitenkin tyssäsi koska UAZin kaasupedaali irtosi. Laitan UAZin seisontaan ja harkitsen korjaamista joskus kevväämmällä

6.2.2008 Kaasupedaali patentoitu, 20565
Autoverotus on taas muuttunut. Protestina en seisota UAZia. Köytystin kaasupedaalin paikoillen parilla klemmarin tyylisellä virityksellä. Ei toimi. Kun pedaalia polkaisee, klemmari antaa periksi vähän ja kun aikansa on pumpannut niin pedaali jää lähes pohjaan ja uazi hyrrää tyhjäkäynnillä Tuohon on saatava parempi viritys. Samoin jarruissa on edelleen ilmaa, jos jotain hyvää pitää sanoa, niin pari polkasun jälkeen ne ottaa napakasti. Syyläriin oli jäänyt (taas) kesävedet ja pakkasella syylärissä oli jäätä. Kun tuli suvikeli, valutin pari litraa vettä pois syyläristä ja laitoin tilalle pakkasnestettettä. Uazi kävi ihan kivasti, joskin käynnistys otti noin tunnin. Akku ehti tyhjetä ja tuossa kun lopettelin remppaa, se imi vielä 25A kestona. Hyvä akku, ainakin kun sähkö kelpaa. Nyt pesulle ja sitten arkiaskareisiin

17.3.2008 Kaasupedaali räitty (hitsattu), 20578
Uazista hajosi kytkin. Se ei irrota. Kaasupoljin ei toimi. Vaan ei hätää, tänään hitsasin kaasupedaalin paikoilleen. Kaasupedaali alkoi toimia. Ilmattiin naapurin kanssa kytkimen sylinteri ja säädin ruuvilla löysät pois. Kytkin alkoi toimia. Iltapäivällä ruuvattiin vielä jarrut kuntoon. Jarrunesteet vaihdettiin pariinkiin otteeseen, pari purkkia meni. Lopulta jarrun heikko otto johtui siitä että jarrupalat oli liian kaukana rummusta ja piti pumpata että palat ottaa rumpuun kiinni. Kyllä nyt kelpaa taas.

20.5.2008 Rasvaprässin osto ja nippojen rasvaus, 20921
Kävin ostamassa työkaluässästä rasvaprössin (18e) ja rasvasin vesipumpun nipan, vetoakselit, etupään. Tarkistin myös etupään öljyt kun se metelöi. Oli vähän vaahtoa pinnassa, mutta näytti vielä sellaiselta että ei ole tarvetta vaihtaa. Joku ihme kitinä kuuluu ajoittain eikä selvinnyt vielä mistä se tulee.

26.8.2008 Katsastus, osa 1. 21875
Kävin kokeilemassa meneekö Uuzi katsastuksesta läpi hiettämällä. Ei mennyt. Kuskinpuolen etujarru on tehoton. Vinkiksi tuli tarkistaa onko ilmaa sylinterissä. Lisäksi pakokaasupäästöt ylitti rajat kirkkaasti. Lähinnä ongelmana co2 joka oli arvossa 4,25% kun sallittu on 3,5%. Katsastusmiehen vinkki oli laittaa käymään laihemmalla. Mitään muuta huomautettavaa ei löytynyt.

27.8.2008 Jarruremppaa 21908
Kuskinpuolen etujarrun ylempi sylinteri oli jumissa. Purkasin sen ja putsasin paskat pois. Sylinterin tiiviste oli jo parhaat päivänsä nähnyt mutta kun ei ollut vaihdokkia niin vaihdoin kumirenkaat ristikkäin, kuluneempi sisään. Sylinterirempan jälkeen vaikutti että nesteet pysyi sisällä. Ilmaus pariin otteeseen ja sitten jarrukenkien etäisyyden säätö. Jarrut alkoi ottaa. Koska etujarrukentä oli märkänä jarrunesteestä ja luisti, säädin sen laahaanmaan niin että se kuumenisi ja kuivaisi kengät. Sen jälkeen metsälenkille. Aika nuhaista kyytiä ja jarrut kärysi. Mutta alkoipa ottaa. Nyt tuon luulisi kelpaavan katsastuksessakin. Pakokaasupäästöjen säätö on vielä tekemättä. Pitää yrittää olisiko paikallisella teboililla nahevaa huoltomiestä joka säädön tekisi. Voisi yrittää itsekin jos olisi mittari josta näkisi miten ruuvin kääntö vaikuttaa putkesta tulevaan kaasuun.

29.8.2008 Katsastus, osa II 21938
Toni Peltoniemi Kaustisen teboililta sääti UAZin kaasuttimen. Säädön jälkeen pakoputkesta tuli pelkkää kukkaistuoksua. Selvisin 20eurolla tuosta sitten konttorille jarrutestiin. Jarrut ottivat riittävän hyvin ja UAZ sai puhtaat paperit. Hyväksytty - Godkänt.

3.5.2009 Öljyn tarkistus, 22661
Tarkistin öljyt. Öljyä oli. Putsasin Uazin keskiosasta turhat tavarat pois ja pesin lattian mäntysuovalla.

29.6.2009 Jarruremppa, 23425
Uazin jarruissa oli pientä väljyyttä. Jarrut ottivat vasta kolmannella polkaisulla. Avasin vänkärin etupuolen ja sieltä valui jarrunesteet polkaistessa. Vaihdoin sille puolen molemmat jarrumännät ja tiivisteet varaosauazista. Sen jälkeen jarrujen ilmaus ja kenkien säätöä. Nyt ottaa tosi napakasti. Etujarrut on hieman epätasapainossa, johtuu varmaan siitä että kuskinpuolen etujarru on on märkänä jarrunesteestä. Kunhan se kuivuu niin tuo varmaan tasoittunee. Auton alla maatessa huomasin että toinen takaiskari on poikki. Kävin illemmalla vaihtamassa vielä iskarin. Ja lisäsin moottoriin tuoretta raikasta öljyä.

31.8.2009 Katsastus 2009, osa 1. Mittarissa 23945
Tänään oli viimeinen päivä käydä näyttämässä Uazia katsastuskonttorilla tai muuten ajaminen on luvatonta. Kävin näyttämässä ja aika perus-setti tuli saldoksi. Saastetta tulee liikaa. CO-pitoisuus 3.01 (sallittu 3.5), HC-pitoisuus 1258 (sallittu 600) O2-pitoisuus 6,90 (sallittu 5). Kävin varaamassa Teboilille ajan kaasuttimen säätöä varten. Se tapahtuu keskiviikkona klo 11. Päästöjen lisäksi listalla oli, yllätys yllätys, jarrut. Niissä vasen etu jonka johon vaihdoin sylinterin puri tosi ärhäkästi 2,0. Sen sijaan viereinen vänkärin jarru oli vain 0,8. Takana arvot olivat vasen 0,4 ja oikea 1,2. Liikaa heittoa. Hylsy. Remonttia tiedossa siis.

1.9.2009 Jarruremppaa, mittarissa 23996
Oikean etujarrun jaarupalat olivat aika huonossa kunnossa. Niistä puuttui puolet pinnasta. Vaihdoin ehjät tilalle. Muuten jarru näytti ehjältä. Ei vuotanut ja sylinterit liikkui. Takana sylinteri vuosi. Jarrurumpu oli märkä ja täynnä paskaa. Vaihdoin tiiviin jarrusylinterin ja putsasin jarrun sisältä sinolilla ja trasselissa. Testiajossa jarruttelin ja takarenkaasta alkoi puskea valtava savu. Olisi voinut kuivata sen paremmin jo valmiiksi. Jarrut kuitenkin vaikuttavat ottavan nyt hyvin ja melko taisesti. Varmaksi sitä ei voi sanoa kun ei ole mitään mittalaitetta, huomenna näkee. Olen varannut kaasuttimen säätöajan teboilille huomenna klo 11. Siellä kun saadaa kone säätöihin, menen sitten katsastuskonttorille näyttämään vekotinta uudelleen.

2.9.2009 Muutaremppaa, mittarissa 24010
Teboililla piti säätää kaasutin ja kun mittari laitettiin kiinni, päästöarvot olivat alkumittauksessa vielä kauheammat kuin katsastuskonttorilla mitattuna. Toni tuumasi että hän ei rupea edes säätämään kaasutinta koska tuossa on oltava jotain perusteellista vikaa joka on korjattava ensin. Illalla töiden jälkeen aloitin rempan. Tulpat vaihdettu, virrajanjakaja tarkistettu, kärjet tarkistettu, sytytyksen ajoitus tarkistettu (pielessä, mutta ei liikaa koska käy hyvin). Alipaineletku on ok. Kaasutin ei ollut kunnolla kiinni imusarjassa. Kiristetty. Kaasuttimelle menevä magneettiventtiilin johto oli irti. Kiinnitetty. Lisäksi säädin venttiilinvälykset - kaksi kertaa. Eka kerralla unohtui kiristää ja koe-ajossa kuului jonkin matka jälkeen kamala pauke. Mutta nyt. Tuo kehrää kuin kissa. Jos huomenna saa tarkistettu ne päästöt ja ne ovat ok niin painelen välittömästi hakemaan leiman.

30.9.2009 Katsastus 2009, osa 2. Mittarissa 24140
Otin töistä vapaa-aamun ja kävin heti kello kahdeksalta lämmittämässä uazin ja polkemassa jarrua. Menin katsastuskonttorilla jälkitarkastukseen heti kello 9 kun konttori aukesi kokeilemaan menisikö kulkuneuvo nyt läpi. Jarrut olivat ok, vasen etu 2.0, oikea etu 1.7. Vasen taka 2.0, oikea taka 1.5. Hieman epätasapainoa, mutta sallitun rajoissa. Pakokaasut sen sijaan olivat edelleen koholla. Tällä kertaa arvot olivat jo paljon paremmat: HC 752, CO 3.43, O2 5.60. Silti, vaikka mitattiin monta kertaa putkeen, ei tuo alittanut rajoja. Nuo oli kuitenkin niin lähellä että minulle kävi mielessä että jospa se menisikin hienosäädöllä ali. Kävin Kaustisen teboililla jututtamassa Tonia ja kun näytin arvot niin Toni sanoi että hänen mielestään tuo on edelleen parempi korjata kunnolla eikä ruveta kikkailemaan. Lähdin takaisin kämpille päin. Kämpillä tuumasin soittaa vielä paikalliset korjaamot läpi joissa on pakokaasumittari ja käydä siellä hankkimassa todistus. Sain ajan Haapalan Autotuuli Oy:lle klo 14. Ajoin Uazilla sinne ja paikanpäälä Raimo syynäsi auton perusteellisen oloisesti (sytytys, kaasutinsäätö, puristusmittaus) mutta lopputulos oli sama. Autoa ei saatu rajoihin. Itseasiassa mitatut arvot olivat huomattavasti korkeammat kuin katsastuskonttorilla mitatut. Syy: ykköspytty imee ilmeisesti tiivisteen välistä ilmaa ja pumppaa sitä pakoputkeen. Siitä johtuu korkea jäännöshappi ja muutenkin lohduttomat tulokset. Jälleen tuli ammattilaisvinkki: vaihda imusarjan tiiviste. Ja siitä 30€ lasku. Nyt on ainakin kahdesta eri paikasta saatu sama vikadiagnoosi. Töiden jälkeen rupesin selvittämään mistä saisi Uazin tiivisteitä. Osa löytyi venäläisen ladapartsin webbikaupasta hintaan $3,48, mutta sieltä tilatessa pitäisi käsittääkseni maksaa postituskuluja $37,23 joka on aika kohtuuton ostoksen alkuperäiseen hintaan nähden. Laitoin Uaz Filand Ry:n foorumille kyselyn löytyykö keltään suomesta tiivistettä.

23.10.2009 Uazin rempattu, mittarissa 24161
Vein Uazin autovarilalle huoltoon pari päivää sitten. Ohjeeksi vaihtaa imusarjan tiiviste. Tänään hain Uazin pois. Tiiviste oli vaihdettu minua odotti 130€ lasku ja todistus jossa Uazin pakoputkesta tulee kukkaistuoksua! Co 0.10, Co Cor. 0.12, CO2 12.51, HC 288ppm, O2 3,7 lamda 1.77 r/min 950. Nyt tuon pitäisi kelvata. Katsastusta kohden...

26.10.2009 Uazi katsastettu, mittarissa 24200
Uaz katsastettu. 45€ maksoi.

20.3.2010 Kurarallia, mittarissa 25523
Tänä talvena on ollut paljon lunta. Tänään sattui +2.1 lämpöä ja vesisade. Sehän tarkoittaa sitä että metsätiet alkavat päästä kauneimpaan kuraansa. Tankillinen bensaa ja metsäteitä koluamaan. Jäin yhden kerran melkein hankeen kiinni mutta nitkuttamalla edestakaisin pääsin irti ilman lapiota. Ei kummempaa. Viritin uazin sutareihin mustekalaremmillä palautuksen niin ettei sutarit jämähdä äärialueelle paikoilleen kuten se on viime aikoina tehnyt. Voisi keväämmällä harkita paremmin asennettavaa palautusjousta tuon tilalle. Lisäsin öljyä koneeseen.

17.5.2010 Maalia pintaan, mittarissa 24881
Pesin UAZin ja maalasin umpeen orastavia ruostekohteita vihreällä sprayllä. Maali osoittautui metallihohtovihreäksi. Marssin välittömästi halpa-halliin ja ostin 6 purkkia mattamustaa. Nyt on vahinko paikattu ja UAZi ei kiiltele auringonvalossa.

11.7.2010 Kaasarin putsaus, mittarissa 25074
Uazi oli alkanut temppuilemaan niin että välikaasulla ajettaessa kone ei vetänyt. Tyhjäkäynti toimi ok, ja kun tallan laittoi tiskiin, toimi ok. Mutta siinä välissä kone ei vetänyt. Epäilin että kaasuttimessa on roska suuttimessa joka annostelee koneelle ruokaa. Joten avasin kaasarin ja putsasin suuttimet. Ainakin pihalla parkissa auto käy ongelmitta ja vastaa kaasuun. En uskalla lähteä koeajolle koska minulla on aivan hirveä krapula. Ehkä illemmalla sitten. Tai huomenna.

30.9.2010 Katsastus 1/2010, mittarissa 25577
Kävin näyttämässä autoa Perhonjokilaakson autokatsastuksella. Siellä on katsastus edullisempi kuin paikallisella konttorilla ja lisäksi vetelissä 58€ all include (määäräaikaiskastsastus + päästömittaus) hinnalla saa hyvän pullan ja kahvin. Asiaan. Hylätty tuli. Etujarrut eivät ole tasapainossa ve 1.2, oe 2.9, vt 2.1, ot 1.8. Tuon kyllä huomaa ajossakin. Pienoinen öljyvuoto havaittu moottorin alla ja peruutusvalo ei toimi. Iloinen uutinen on että pakokaasut oli hyvät co% 0.77, HC 221, O2 3.3. Iskunvaimennus ve 74, oe 75, vt 83, ot 75. Nyt jarruremppaan.

30.9.2010 Katsastus 2/2010, mittarissa 25646
Kuskinpuolen etujarru purettu ja kasattu. Sitten ajoa, jarruttelua, ajoa ja välillä jarrukenkien etäisyyden säätämistä. Lopulta löytyi asento jolla jarrut ottavat suurin piirtein tasan. Konttorilla mittari näytti ve 2.6, oe 3.0. Leima tuli ja taas vuosi ajoaikaa.

8.8.2011 Valmistautuminen 20111 katsastukseen, mittarissa 26804
Kävin polkemassa jarruja auki ja lisäsin moottoriin öljyä. Tässä lähiaikoina pitäisi taas katsastella.

31.8.2011 Katsastus 2011 osa 1/2, mittarissa 27476
Kävin vetelissä katsastuttamassa auton. 58€ katsastus + mittaus. Hintaan sisältyi kahvi ja tuore pulla. Pienoinen öljyvuoto UAZin moottorin alla on säilynyt ennallaan. Pakokaasut ok. Jarrut ei ole tasapainossa ve 2.5, oe 0.7, vt 2.0, ot 1.6 ja seisontajarrut 2.5, 2.5. Hylätty. Jarruremppaa eteen vänkärin puolelle tiedossa.

2.9.2011 Katsastus 2011 osa 2/2, mittarissa 27500
Jarruremppa eteen vänkärin puolelle. Jarrusylinteri oli kussut jarrunesteet rumpuun. Jarrusylinterin männän kumiset mänänrenkaat on vaihdoin tarpeessa samoin kuin jarrusylinterin suojakumi. Putsasin ne ja laitoin vanhat takaisin koska minulla ei tähän hätään ole varaosia. Jarru alkoi ottaa riitävästä. Katsastuksessa mitattiin eteen ve 2.4 ja oe 3.0. Leima tuli ja taas vuosi ajoaikaa. Lysti maksoi 10€ ja jälleen hintaan sisältyi kahvi ja tuore pulla.

10.5.2012 Uaz liikenteeseen, mittarissa xxx
Otin uazin pitkästä aikaa liikenteeseen. Akku oli tyhjä mutta lataamisen jälkeen sain uazin käyntiin. Jarrut laahasi aluksi mutta lyhyen lenkin jälkeen laahaaminen väheni.

28.9.2012 Katsastus 2012 osa 1, mittarissa 27702
Todella pitkästä aikaa taas Uazin kanssa liikkeellä. Akku oli tyhjä. Latasin sen täyteen. Kävin näyttämässä Uazia katsastukonttorilla ja hylky tuli että pamahti. Molempien etujarrujen teho on heikko, vain 0.6. Pakokaasuarvot Co 0.76, HC 1026, O2 4.68. Ilmeisesti käy liian laihalla. Etuperän öljyvuoto aiheutti myös ruksin ruutuun. Kuukausi aikaa tehdä jotain.

24.10.2012 Katsastus 2012, osa 2, mittarissa 27775
Kävin teeseisse hallilla ruuvaamassa uazia ja löysin mahdollisesesti syyllisen öljyvuotoon. Jakolaatikko oli löysällä ja sieltä tuli öljyä. Kiristin. Tarkistin myös että kaasutin on varmasti kiinni ja kiristelin muttereita niin että jos jostain pääsi ylimääräistä ilmaa niin enää ei pitäisi päästä. Otin jarrut auki ja putksasin ne. Molemmat oli märkiä ja luulen että pidon puute johtui siitä. Putsasin rummun ja palat bensalla ja kuivasin paineilmalla. Jarrut näyttäisi liikkuvan ok einä näkyvää vuotoa ollut. Kävi käyttämässä Uazia katsastustkonttorilla. Pakokaasaut oli ok. Öljyvuoto oli poissa. Mutta jarruissa oli edelleen vikaa. Vasen etu ottaa napakasti (2.0) mutta oikea etu ei ottanut konttorilla lainkaan. Hylätty. Pitää vielä tarkistaa tuo oikea etu. Jäikö siinä palat säätämättä vai mitä on tapahtunut.

25.10.2012 Katsastus 2012, osa 3 ja 4, mittarissa 27841
Kävin puolen päivän aikaan näyttämässä UAZia ja jarrut ei ottaneet edelleenkään. Olin ihmeissäni mistä voi johtua ja kun aukaisin jarrut niin rumpu oli kosteana. Sylinteri vuotaa. Kävin ostamssa sylinterihoonin ja uudet O-renkaat mäntään ja suojakumet sylintereihin. Pari ekaa löytyi työkaluässästä ja suojakumet löyty autotarvikkeen miljoonalaatikosta. Hoonasin sylinterit, vaihdoin mäntiin uudet kumet ja laitoin suojakumet paikoilleen. Sen jälkeen koeajo ja uudelleen katsastuskonttorille. Läpi meni. Jarruvoima edessä vasen 2.1 ja oikea 2.0. Hyväksytty!

15.7.2013 Tilannepäivitys
Uazi oli talven yli seisonnassa ja nyt keväällä otin sen uudelleen ajoon. Kävin hankkimassa puristuspainemittarin ja mittasin mielenkiinnosta sylintereitten puristukset. Lukemat oli 1 = 8,5 bar; 2 = 8,0 bar; 3 = 9,0 bar; 4 = 7,0 bar. Riittävän hyvät lukemat, ei kannata alkaa tekemään mitään.

30.9.2013 Katsastus 2013 osa 1, mittarissa 28090
Nyt meni kyllä katsastus viime tinkaan. Huomasin vasta puolen päivän aikaan että tänään pitää leimata tai tulee ajokielto. En ehtinyt juuri valmistella. Yritin Uazia käytiin. Ei inahdakaan. Laitoin akun lataukseen ja yritin pari tunnin kuluttua. Ei inahda. Selvisi että akku on ihan kuiva. Kävin hakemassa akkuvettä ja tankkasin akun. Sen jälkeen kaapeleilla lisäsähköä ja startti. Pärähti käytiin. 30 min aikaa ennen kuin konttori sulkeutuu. Matkalla konttoriin bensa loppui ja auto sammui. Tankkasin varakanisterista. Onneksi auto sammui niin lähelle kämppiä että sain haettua länsiauton jolla annoin starttivirtaa. Sitten käynnistyi. Konttorille. Määräaikaiskatsastus 49e + pakokaapsupäästöt 18e. Pakokaasut näytti hyviltä CO 0.25, HC 366, CO2 12.60, O2 3. Rajoissa! Jarrudynossa alkoi ongelmat. Etujarru vasen 2.0 ja oikea 0.5. Siihen narahti. Tämän lisäksi oli jotain pientä huomauttamista toimimattomista polttimoista. Hylsy tuli, mutta ei mitään mahdotonta. Jarrujen kanssa säätäminen onkin ollut jokavuotinen ilo. Vaihdoin rikkinäiset polttimot ehjiin mutta jarruja en alkanut tänään vielä remppaamaan.

19.10.2013 Jarruremppa osa 1, mittarissa 28090
Tilasin saksasta uudet jarrukengät Uaziin. 8 kpl eli eteen ja taakse. Laitoin tänään uudet jarrukengät oikealle eteen. Operaatiossa meni noin neljä tuntia. Ongelma oli että jarrukengät ei mahtuneet rummun sisään vaikka sylinterit oli puristettu kasaan ja etäisyyssäätö oli minimissä. Jouduin hioa jarrurummusta pienen polanteen pois mutta ei rumpu mahtunut sittenkään paikalle. Laitoin rumpua paikoilleen niin paljon kun se meni ja stten kun jarrukengissä oli jäljet mistä kohtaa adistaa niin hioin siitä hiomapaperille. Hommaa toistetttiin kunnes rumpu meni paikoilleen - toisin vasaralla naputelle. Voi olla että laahaa. En lähetenyt kuitenkaan koeajolle koska akku oli taas tyhjä. Uaz oli latauksessa 2 vuorokautta putkeen eikä riitä varta starttin -> akku on hajonnut.

20.10.2013 Jarruemppa osa 2, mittarissa 28090
Tänään ruuvasin vasemman etupuolen jarrut auki. Kun otin rummun irti, järkyttävä näky iski vasten kasvoja. Joku jarrusylinteri vuotaa. Koko rumpu on aivan märkä. Vuotavaksi sylinteriksi palastui alempi sylinteri. Otin männän irti ja käänsin tiiviste kumin toisin päin. Ei auttanut, vuoti vielä pahemmin. Kävin shoppaamassa kumusia O-renkaita ja lisää jarrunestettä. Yllätys oli suuri kun O-renkaat eivät käyneet mäntään. Se on erilainen kuin oikealla puolen. Vaihdoin jarrusylinteriin toisen jarrumännän ja laitoin uudet O-renkaat. Vaikutti että vuoto vähintään väheni. Oikealla puolen jarrurumpu meni heittämällä paikoilleen eikä paloja tarvinut hioa lainkaan. Outoa. Yritin lähteä koeajolle, mutta ei onnistu. Akku on tyhjä taas. Latasin älylaturilla, mutta se ei lataa kun valittaa että akku on tyhjä. Sitten vaihdoin tavalliseen laturiin se lataa muutaman amppeerin ja sitten sanoo että akku on täys. Akku ei anna kuitenkaan virtaa niin että saisi edes starttia pyöräytettyä. En saa käyntiin enkä pääse koeajolle.

22.10.2013 Uusi akku, mittarissa 28100
Kävin ostamassa Varta BLUE dynamic (560408054) merkkisen käynnistysakun 60Ah 12V. Maksoi Halpa-Hallissa 79,95€. Takuu 1v. Kunhan olen ladannut tuon ensin pöydällä täyteen, käyn ruuvaamassa sen Uaziin kiinni. Kun akku oli paikoillaan, Uaz starttas ja kävin ajamassa lyhyen lenkin ja poljin jarruja. Oikea laahaa ja vasen ei ota. Parissa päivässä ei ole tilanne muuttunut mihinkään alkuperäisestä.

30.10.2013 Katsastus 2013 osa 2, mittarissa 28193
Uaz konttorilla. Jälkitarkastus 12€. Jarrut ole vase etun 3,6 ja oikea etu 3,8. Hyväksytty!

13.4.2014 Sähkövika. Puolalle ei tule sähköä, mittarissa 28327
Eipä ole tullut tähän vähän aikaan päiviteltyä. Uazissa on jarrut taas sökänä. Jarrunesteet on valuneet ulos enkä ole ottanut auki ja katsonut mikä vuotaa. Auto on nyt seisonnassa. Kävin talven jälkeen käynnistämässä uazia. Akku oli tyhjä eikä veivannut. Öljyt olivat alle mittatikun. Lisäsin öljyä. Kun latasin akun niin ei veivannut sen paremmin. Ilmeisesti akku hajalla taas. Apuvirralla veivasi iloisesti ja Uaz kävi niin kauan kuin startti pyöri. Kun startti sammui, sammui myös Uaz. Rupesin etsimään vikaa ja tarkistin ensiksi bensapumpun ja sakkakupin. Bensaa tulee ja sakkakupissa oli paskaa mutta sen verran vähän että se tuskin haittaa. Putsasin ja laitoin takaisin. Seuraavaksi mittasin sähköt. Jostais syystä puolalle ja weberin magneettiventtiilille ei tule jännitettä. En tiedä mihin ne jää. Kokeilin antaa kytkentäjohdolla suoraan akun plusnavasta puolan plusnapaan apuvirtaa ja silloin Uaz pysyi käynnissä ja kävi nätisti. Muttasin yleismittarilla akun jännitteen ja noin 14.2V joten laturi toimii ok. Bensamittarissa on sellainen vika että kun kääntää virta-avaimesta, bensamittari ampuu oikeaan laitaan. Joku sähkövika nyt on selkeästi olemassa. Täytyy paremmalla kelillä tutkia mihin voltti jää. Pihalla alkoi vesisade ja kun minulla ei ole autotallia niin ei kiinnosta ruuvaaminen juuri nyt.

30.4.2014 Sulakepesän liuska poikki ja jarruvika, mittarissa 28327
Syy ettei puolalle tule sähköä oli siinä että sulakepesässä kaksi sulakepesää yhdistävä metalliliuska oli poikki. Laitoin tilalle pellinpalan. Sähköt palautui. Jotain outoa oli sattunut vianhaun yhteydessä koska virranjakan kärjet eivät maadoittaneet. Jouduin säätää kärkiväliä niin että se alkoi maadoittaa. Sen jälkeen uaz käynnistyi ja kävi nätisti. Moottori ei ota kuitenkaan kierroksia juuri lainkaan. Luultavasti jotain sytytykseen ja kärkiin liittyvää tuo on. Käynnin lisäksi oli muuutakin vikaa. Kun Lisäsin jarrunestettä sylinteriin ja kun painoin jarrua, neste valui vasemman eturenkaan kylkeä pitkin. Otin jarrurummun auki ja paljastui outo näky. Toisesta jarrukengästä oli irronnut jarruliuska kokonaan. Toinen jarrukenkä oli hajalla niin että pintaa oli vain puoleen asti kenkää. Loput olivat paloina jarrurummun sisällä. Lisäksi alempi jarrymäntä vuosi nesteet ulos. Otin jarrumännän pois ja hoonasin jarrusylinterin. Vaihdoin sitten toisen jarrumärrän ja jarrumäntää erilaisen kumitiivisteen. Ei O-rengasta vaan sellaisen enempi läpivientikumia muistuttavan systeemin. Sylinteri vaikutti pitävän nesteet sisällään. Vaihdoin uudet jarrukengät. Onneksi olin tilannut venäjältä niitä viimeksi ylimääräisiä. Ilmasin jarrut naapurin avustuksella. Säädin tällä kertaa palojen etäisyydet rympuun ennen kuin laitoin renkaan paikoilleen. Jarrut vaikuttavat hyvältä parkissa mutta en käynyt koeajolla.